Subiektywny blog o tatuowaniu.
Symbolice, stylistyce i technice w tatuażu.
Prowadzony przez tatuatora.

środa, 20 kwietnia 2022

MARZANNA

Słowiańska bogini o dwoistej postaci

Matki i Córki, Marzanny i Dziewanny, Śmierci i Życia.

OBEJRZYJ:

SYMBOL:

Jej atrybutami były: wieniec, wianek, ubiór panny młodej, korale, złote jabłko, złoty klucz służący do otwierania ziemi (wiosny) lub bram do zaświatów. 



Także samo jej imię: Marzanna, Marzana, Marza, Morana, Marca, Mara, można powiązać ze znaczeniami tworzących je rdzeniów: –mar i ­–mor, z których jeden odnosi się do morza, a drugi do śmierci.

Ponoć przebywa w pierwotnym Morzu – stąd być może motyw wrzucania Marzanny do wody i spławianie jej rzeką do morza.


Oblicza Marzanny - dualizm natury - dwubiegunowość

Jej pierwotne oblicze wśród słowiańskiego ludu nie zawsze było jednak tak posępne i niszczycielskie. Marzannę wiąże się z całym cyklem wegetacyjnym, w tym także z polnym urodzajem. To wszystko sprawia, że jej słowiański wizerunek jest mocno niejednolity – raz jawi się jako chłodna zimowa pani, innym upersonifikowana, życiodajna siła, która zdołała przetrwać m.in. w niektórych kultach maryjnych. Czarnowłosa Marzanna to oblicze pierwotnej Matki Ziemi. Marzanna sprawuje pieczę nad wodami ziemskimi, chłodem, snami a nawet wojną. Daje życie, ale je też odbiera. Spośród bogiń słowiańskiego panteonu Marzannę zdecydowanie wyróżnia jej swoista „dwubiegunowość”, balansowanie pomiędzy życiem a śmiercią. Marzanna byłaby Panią Śmierci i Ponurego Oblicza Natury, sprawującą kontrolę nad zimą i niszczycielskimi siłami natury, zaś Dziewanna byłaby Panią Życia, budzącą przyrodę z zimowego snu.
 
Tajemnicza dwoistość postaci bogini Marzanny/Dziewanny stanowi od lat jeden z najciekawszych problemów badawczych z zakresu wierzeń prapolskich i słowiańskich. Czy mamy tu do czynienia z jedną boginią o dwóch obliczach: jasnym i ciemnym? A może z matką i córką jak w przypadku Demeter i Persefony?
 

Pierwotna Marzanna miałaby zatem podwójną rolę jako, z jednej strony bogini śmierci, zimy, mroku i snu, mająca dostęp do zaświatów, wracająca tam w wyniku obrzędów topienia, spławiania lub wrzucania do wody (w wierzeniach ludowych woda, morze czy moczary często stanowią formę przejścia, bramy do podziemnego świata), a równocześnie bogini życia – odradzającej się przyrody, urodzaju, plonów i bogactwa. Odradza się jako własna córka Dziewanna, którą w tej zmienionej formie przynosi się do wsi pod postacią gałązki zwanej GAIKIEM (ozdobione wydmuszkami i wstążkami rośliny - najczęściej gałązki lub małe drzewka). 

Traktowano ją jako symbol zimy, śmierci, chorób, głodu i wszelkich nieszczęść, które bardzo często, w sposób nieodłączny wiązały się z tą zimą. Dlatego też, z początkiem wiosny, często w centrum wsi, robiono kukłę Marzanny. Zrobioną ze słomy makietę bogini (najczęściej wielkości człowieka), ubierano w strój ludowy charakterystyczny dla danego regionu (odświętny strój panny lub druhny weselnej z wiankiem na głowie). Wynoszono ją potem poza granice wsi i palono lub topiono. Tę rytualną praktykę można powiązać z wiarą w oczyszczającą moc żywiołów wody i ognia.

Chrześcijaństwo próbowało zakazać tego starosłowiańskiego zwyczaju. W 1420 roku Synod Poznański nakazywał duchowieństwu:

Nie dozwalajcie, aby w niedzielę odbywał się zabobonny zwyczaj wynoszenia jakiejś postaci, którą śmiercią nazywają i w kałuży topią



Źródła:

https://symbolikon.com/downloads/mara-slavic/
https://urocznica.pl/marzanna-bogini-slowianska/
http://weneda.net/bogini-marzanna/
https://www.facebook.com/tuszpodskora

A. Gieysztor, Mitologia Słowian.
A. Szyjewski, Religia Słowian.
G. Niedzielski, Marzanna – Cerera czy Hekate?

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz