Słowiańska bogini o dwoistej postaci:
Matki i Córki, Marzanny i Dziewanny, Śmierci i Życia.
OBEJRZYJ:
Jej atrybutami były: wieniec, wianek, ubiór panny młodej, korale, złote jabłko, złoty klucz służący do otwierania ziemi (wiosny) lub bram do zaświatów.
Także samo jej imię: Marzanna, Marzana, Marza, Morana, Marca, Mara, można powiązać ze znaczeniami tworzących je rdzeniów: –mar i –mor, z których jeden odnosi się do morza, a drugi do śmierci.
Ponoć przebywa w pierwotnym Morzu – stąd być może motyw wrzucania Marzanny do wody i spławianie jej rzeką do morza.
Oblicza Marzanny - dualizm natury - dwubiegunowość
Pierwotna Marzanna miałaby zatem podwójną rolę jako, z jednej strony bogini śmierci, zimy, mroku i snu, mająca dostęp do zaświatów, wracająca tam w wyniku obrzędów topienia, spławiania lub wrzucania do wody (w wierzeniach ludowych woda, morze czy moczary często stanowią formę przejścia, bramy do podziemnego świata), a równocześnie bogini życia – odradzającej się przyrody, urodzaju, plonów i bogactwa. Odradza się jako własna córka Dziewanna, którą w tej zmienionej formie przynosi się do wsi pod postacią gałązki zwanej GAIKIEM (ozdobione wydmuszkami i wstążkami rośliny - najczęściej gałązki lub małe drzewka).
Traktowano ją jako symbol zimy, śmierci, chorób, głodu i wszelkich nieszczęść, które bardzo często, w sposób nieodłączny wiązały się z tą zimą. Dlatego też, z początkiem wiosny, często w centrum wsi, robiono kukłę Marzanny. Zrobioną ze słomy makietę bogini (najczęściej wielkości człowieka), ubierano w strój ludowy charakterystyczny dla danego regionu (odświętny strój panny lub druhny weselnej z wiankiem na głowie). Wynoszono ją potem poza granice wsi i palono lub topiono. Tę rytualną praktykę można powiązać z wiarą w oczyszczającą moc żywiołów wody i ognia.
Chrześcijaństwo próbowało zakazać tego starosłowiańskiego zwyczaju. W 1420 roku Synod Poznański nakazywał duchowieństwu:
Nie dozwalajcie, aby w niedzielę odbywał się zabobonny zwyczaj wynoszenia jakiejś postaci, którą śmiercią nazywają i w kałuży topią.
Źródła:
https://symbolikon.com/downloads/mara-slavic/
https://urocznica.pl/marzanna-bogini-slowianska/
http://weneda.net/bogini-marzanna/
https://www.facebook.com/tuszpodskora
A. Gieysztor, Mitologia Słowian.
A. Szyjewski, Religia Słowian.
G. Niedzielski, Marzanna – Cerera czy Hekate?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz